نحوه نگهداري برنج در فريزر

سرويس محتوا سازي سورنا

نحوه نگهداري برنج در فريزر

۲ بازديد

1. برنج خام را در كيسه پلاستيكي مثل زيپ‌كيپ‌ها قرار دهيد و قبل از اينكه كاملاً آن را ببنديد، تا جايي كه مي‌توانيد هوا را خارج كنيد به اين ترتيب برنج را تا 2 سال در انبار يا تا 10 سال در يخچال مي‌توانيد سالم نگهداري كنيد، نگهداري برنج خام در فريزر با اين روش بيش از 10 سال خواهد بود. اگرچه با اين روش برنج ماندگاري طولاني دارد اما بهتر است برنج را زودتر از اين زمان مصرف كنيد. اين روش نگهداري براي برنج قهوه‌اي نيز مفيد است، اما فقط 6 ماه در انبار و 1 سال در يخچال يا فريزر تازه و سالم مي‌ماند. اگر كيسه‌هاي ذخيره‌سازي پلاستيكي را مي‌شوييد و مجدداً استفاده مي‌كنيد، قبل از گذاشتن برنج، مطمئن شويد كه كيسه كاملاً خشك شده است، هرگونه رطوبت مي‌تواند باعث رشد كپك روي دانه‌هاي برنج شود.

2. برنج نپخته را در سطل‌هاي پلاستيكي دربسته بريزيد تا به راحتي دسترسي داشته باشيد. سطل‌هاي پلاستيكي محكم با درب‌هاي مناسب انتخاب كنيد تا مطمئن شويد، برنج در كمترين وضعيت ممكن در معرض هوا قرار مي‌گيرد. اطمينان حاصل كنيد كه سطل‌ها از قبل شسته و خشك شده باشند و سوراخ يا شكافي نداشته باشند كه آفت‌ها بتوانند به داخل آن نفوذ كنند. اگر اغلب برنج را طبخ مي‌كنيد، اين گزينه عالي است، زيرا مي‌توانيد مقدار برنجي را كه نياز داريد، برداريد و به راحتي ظرف را دوباره ببنديد. ماندگاري برنج قهوه‌اي به اين صورت 6 ماه و برنج سفيد تا 10 سال است. با اين حال، هميشه بايد قبل از پختن آن را از نظر علائم فساد (تغيير رنگ، بوي عجيب، سرخرطومي) بررسي كنيد.

3. استفاده از كيسه‌هاي وكيوم، راه ديگري براي نگهداري از برنج شمال است. به كمك كيسه‌هاي وكيوم شده نگهداري برنج خام در فريزر، حدود 30 سال، افزايش پيدا مي‌كند، اما اين راه خوبي براي نگهداري برنج قهوه‌اي نيست، زيرا روغن‌هاي طبيعي در برنج قهوه‌اي باعث خراب‌شدن آن مي‌شوند. درب فريزر شما گرم‌ترين نقطه است و تغييرات دمايي بيشتري را تجربه مي‌كند، بنابراين برنج را در آنجا قرار ندهيد.

5. اگر مي‌خواهيد برنج خام و نپخته را از دسترس حشرات در امان نگه داريد، بهتر است، برنج را در ظرفي در بسته قرار دهيد، البته كه داخل ظرف بايد كاملاً خشك باشد و در محيطي كه مرطوب نيست قرار داده شود.

6. كيسه‌ها و ظروف بدون هوا را در يك منطقه خنك و خشك با تهويه خوب قرار دهيد، براي مثال محيط انباري يا كمد محل مناسبي براي نگهداري برنج خام است. در واقع هر جايي كه دور از گرما يا نور باشد مكان خوبي است. اطمينان حاصل كنيد كه اتاق داراي تهويه مطبوع يا حداقل داراي يك فن است تا جريان هوا مناسب باشد. هواي كهنه يا راكد مي‌تواند رطوبت اتاق را افزايش دهد و باعث خراب‌شدن سريع برنج شود.

7. اگر در يك منطقه گرم و مرطوب زندگي مي‌كنيد، حتماً از رطوبت‌گير استفاده كنيد، به خصوص اگر برنج را در گاراژ يا انبارِ جداگانه‌ و مجزايي خارج از خانه خود نگهداري مي‌كنيد. ظروف يا كيسه‌هاي برنج را به جاي زمين، روي قفسه قرار دهيد چرا كه بهترين محل براي نگهداري برنج، هر نقطه‌اي از زمين است كه دسترسي آفات به آن سخت‌تر باشد. ذخيره‌كردن اشيا به صورت عمودي علاوه بر اينكه باعث صرفه‌جويي در فضا مي‌شود دسترسي براي آفات را نيز دشوارتر مي‌كند. بهتر است كه برنج را در كشو نگهداري نكنيد، زيرا هواي داخل كشو، مقداري رطوبت را در خود نگه مي‌دارند كه مي‌تواند باعث فاسدشدن سريع برنج شود.

8. به طور كلي برنج پخته يا خام نبايد در مجاورت محيطي گرم يا مرطوب قرار داده شود. به حداقل رساندن اكسيژن اطراف برنج، در مدت زماني كه برنج سالم مي‌ماند، تاثير بسزايي دارد. برنج سفيد خام، اگر به درستي نگهداري شود تا چندين ماه، سالم مي‌ماند اما برنج قهوه‌اي به دليل داشتن روغن‌هاي طبيعي زيادي كه دارد، طولاني‌مدت سالم نمي‌ماند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد