از كجا استاندارد تايرهاي زمستاني آغاز شد؟
براي سالها ضعف عدم وجود سيستم استاندارد دهي مناسب براي انواع نياز مشتريها احساس ميشد، تا اينكه در سال ۲۰۱۲ اتحاديه اروپا و سازمان ملل قوانيني براي معرفي تايرهاي زمستاني معرفي كردند.
با اين وجود هنوز بسياري از رانندهها از وجود اين استانداردها آگاه نيستند. در تايرهاي زمستاني نياز است كه سازنده ايمني را تضمين كند. اين ايمني شامل سهولت در دور زدن و اطمينان از سر نخوردن در حين گردش است، اما مهمترين پارامتر، ترمزگيري در شرايط سخت زمستان است. درواقع ترمزگيري موثر بهترين شاخص كيفيت تاير است.
چه تايري براي زمستان مناسب است؟
اگر ميخواهيد با اطمينان از ايمني در دماي بسيار سرد اقدام به رانندگي كنيد، بهتر است سراغ تايرهاي داراي نشان 3PMSF برويد. در حالت كلي تمام لاستيكهاي زمستاني و برخي تايرهاي باكيفيت چهارفصل (بهعنوانمثال گودير وكتور 4Seasons) علامتهاي «M+S» و «3PMSF» را دارند. اما فقط يك استثنا وجود دارد و آنهم تايرهايي از برندهاي ناشناس آسيايي است كه علامت «M+S» را حك كردهاند (البته برندهاي آسيايي معتبر با اين علامتها وجود دارند) يا تايرهاي بسيار قديمي، كه استفاده از چنين محصولاتي در شرايط بحراني بارش برف و يخبندان شديد را توصيه نميكنيم.
استاندارد 3PMSF چيست؟
براي اينكه نياز تمام رانندهها رعايت شود، علامت «سه قله كوه برفي» يا بهاختصار 3PMFS ) Three Peak Mountain Snow Flake) معرفي شد و بهسادگي روي تاير قابل تشخيص بوده، در واقع اين تنها علامتي است كه تاييد ميكند پارامترهاي واقعي تاير زمستاني در يك محصول رعايت ميشود. اين علامت نشاندهنده ثابت ماندن عملكرد تاير در دماي زير صفر است. اخذ استاندارد 3PMFS توسط اتحاديه اروپا كنترل ميشود و تضمين ميكند اين محصول از پس آزمايشهاي دقيق برآمده است.
مشخصات لازم براي اخذ علامت 3PMSF
توليدكنندههايي كه محصولاتشان را براي اخذ تاييديه اين علامت ميفرستند، درواقع تستهاي دقيق را با موفقيت ميگذرانند. براساس اصلاحات اخير آييننامه كميسيون اقتصادي سازمان ملل (UNECE) تايرهاي زمستاني بايد سطح عملكرد خاصي را در شرايط برفي رعايت كنند.
عمده تمركز تستها روي ترمزگيري و كشش (traction) است. براي انجام اين آزمايشها عملكرد نمونه جديد با يك تاير مرجع مقايسه ميشود و نمونه جديد بايد حداقل ۲۵درصد عملكرد بهتري در هر تست داشته باشد. در صورتي كه از مجموع ۱۰آزمايش يك نمونه بتواند حداقل شش تست را با موفقيت بگذراند، تاييديه درج علامت به سازنده فرستاده ميشود.
آيا تايرهاي M+S مناسب هر شرايطي هستند؟
پاسخ اين سوال اين است: «لزوما اين تايرها مناسب هر شرايطي نيستند.» درواقع استفاده از عبارت M بهعلاوه S به اين معني است كه كارخانه سازنده اعلام كرده اين محصول در گلوبرف بهتر از مدلهاي معمولي عمل ميكند. اين موضوع ممكن است گمراهكننده باشد. زماني كه قصد خريد تاير داريد، به ياد داشته باشيد علامت «M+S» روي تمام تايرهاي زمستاني درج شده است اما تمام تايرهاي حامل اين علامت خواص تايرهاي زمستاني را ندارند.
حتي ميتوانيد اين علامت را روي تايرهاي چهار فصل نيز مشاهده كنيد. اين علامت در تايرهاي فروختهشده در بازار آمريكا نيز استفاده ميشود، حتي اگر آنها در فصل زمستان پاسخگوي نياز رانندگان نباشند. بهطوركلي تايرها «M+S» بايد آميزه نرم و سطح لايه رويي آنها نيز داراي شكافهاي بيشتري باشد تا روي برف عملكرد بهتري داشته باشند. متاسفانه اين امكانات براي اخذ برخي استانداردها كاربرد ندارند.
شرايط آزمايش تايرهاي زمستاني
آزمايش بايد در مسير صاف كه از برف پوشيده شده، انجام شود و حداكثر شيب آن ۲درجه و با طول و عرض مناسب و همچنين لايه برفي بايد شامل تركيبي از دو لايه باشد. لايه اول نرم با حداقل ضخامت ۳ سانتيمتر و لايه سطحي با حداقل ضخامت ۲ سانتيمتر در حين آزمايش دماي يك متر بالاتر از سطح زمين اندازهگيري ميشود كه بايد بين منفي ۲ تا منفي ۱۵درجه سانتيگراد باشد.
همچنين دماي برف در عمق يك سانتيمتري اندازهگيري ميشود كه بايد در محدود مثبت ۴ تا منفي ۱۵ درجه باشد. در حين انجام آزمايش پيشنهاد شده شرايط باد شديد، تابش آفتاب و رطوبت تغييرات زيادي پيدا نكند.
دكترخودرو متشكل از مجموعه فروشگاه هاي تعويض لاستيك مي باشد و در هر نقطه اي كه شما بخواهيد براي خريد لاستيكو نصب انواع لاستيك ميشلن، لاستيك فالكن، لاستيك بارز و گلدستون .... در خدمت شماست.
شما مي توانيد جهت دريافت قيمت روز لاستيك به سايت doctorkhodro.com مراجعه نماييد.