پژوهش هاي كمي از نظر فراواني، جايگاه بالاتري نسبت به پژوهش هاي كيفي داشته و هم از نظر قدمت نيز سابقه بيشتري را دارا هستند. با توجه به تشريح انواع پژوهش كمي و كيفي از نظر فرايند اجرا در انجام پايان نامه با آن خواهيم پرداخت.
پژوهش هاي توصيفي در نگارش مقاله و نوشتن پايان نامه
اين پژوهش ها براي تهيه تصوير دقيق از شرايط عيني يك پديده و اولين گام در تلاش شناخت يك پديده است. در خاتمه كار پژوهش هاي توصيفي كه به شيوه مطالعات كمي يا مقداري، انجام مي شود، شاهد مجموعه اي از اطلاعات هستيم كه در قالب جداول و ارقام و با استفاده از آمار توصيفي بيان شده و در آنها به ميانگين، انحراف معيار، درصد و … اشاره مي شود.
در ادامه به برخي از پژوهش هاي توصيفي مي پردازيم كه در مطالعات كمي كاربرد دارند.
پژوهش پيمايشي
اين نوع پژوهش براي پيمايش هاي بزرگ كه لازم است حجم انبوهي از پرسشنامه هاي بسته در بازه زماني محدود تكميل شود، بكار گرفته ميشود. از نظر برخي از پژوهشگران، اين روش، روش پژوهش مستقل نبوده و در انواع روش هاي پژوهش كمي براي گردآوري داده مي تواند مورداستفاده قرار گيرد.
در اين پژوهش تعميم يافته ها و نتايج به عنوان يكي از مهمترين مزيتها محسوب شده و از شيوه هاي مختلفي نمونه گيري و انتخاب نمونه استفاده مي كند. در اين پژوهش به منظور تعميم يافته، توجه به روايي و پايايي بسيار حائز اهميت بود است.
پژوهش تحليلي
دومين مجموعه از پژوهش هاي كمي در نگارش پايان نامه، در قالب پژوهش هاي تحليلي پيدا مي نمايند. اغلب پژوهش هاي تحليلي در محيط كنترل شده و با دست كاري متغيرها انجام مي شوند. به طور كلي، پژوهش هاي تحليلي به دو گروه پژوهشهاي تجربي و شبه تجربي تقسيم ميشوند.
پژوهش تجربي
اين نوع پژوهش از پژوهش هاي كمي بهترين شيوه براي اثبات روابط علت و معلولي است. اين پژوهش آخرين گام و قطعي ترين روش در فرآيند پژوهش كمي براي رد يا پذيرش عقايد، مفروضات، ادعاها و فرضيه ها در مورد يك رفتار و تأثيراتي است كه در شرايط كنترل شده از يك مداخله خاص حادث مي شود. در اين نوع پژوهش، شرايط پيرامون يك پديده، كاملا تحت كنترل قرار گرفته و پس انجام مداخله، نتايج حاصل مورد سنجش قرار مي گيرد. نكته مهم ديگر اين است كه اين پژوهشگر است كه تصميم مي گيرد بر روي چه امري و به چه ميزاني مداخله صورت پذيرد و از دخالت در چه بعدي اجتناب شود.
روش مقايسه در پژوهش هاي تجربي
اين امكان گزينش، راهي براي جلوگيري از سوگيري هنگام مقايسه نتايج حاصل از گروه هاي مورد مطالعه است. طرح هاي تجربي حقيقي مهم ترين روش موجود پيش روي دانشمندان براي آزمون فرضيه هاي مربوط به شناسايي روابط علت و معلول بين متغيرها است.به لحاظ خواص ويژه كنترلي، اين نوع مطالعه به بهترين وجه ممكن رابطه متغير مستقل و وابسته را نشان داده و بالاترين درجه اطمينان از وجود رابطه علت و معلول را فراهم مي سازد.
محدويت هاي پژوهش تجربي در نوشتن پايان نامه
به رغم تمام امتيازهايي كه اين نوع از پژوهش هاي كمي( تجربي) دارا مي باشند، در عين حال محدوديت هايي را نيز دارا هستند، از جمله:
الف) متغيرهايي وجود دارند كه به سادگي قابل دست كاري نيستند. تعداد قابل ملاحظه اي از خصوصيات و ويژگي هاي انساني از اين مقوله اند.
ب) تعدادي ازمتغيرها هستند كه به صورت تكنيكي مي توان آنها را دست كاري لحاظ ملاحظه اخلاقي دست كاري اين متغيرها در خيلي از اوقات جايزنيست.
پ) در برخي موقعيت ها موقعيت ها، تجربه ممكن است به جهت محدوديت هاي اداري و يا را به راحتي ميسر نباشد.
رابطه علي در پژوهش هاي تجربي هنگام نگارش مقاله
وقتي در نظر است بين متغيرهاي مستقل و وابسته رابطه على برقرار كرد، بايدهنرهاي ديگري كه ممكن است اين رابطه را تحت تأثير قرار دهند، كنترل . به بيان ديگر، تأثير احتمالي ساير متغيرها بر متغير وابسته بايد به گونه اي سياسي شود تا بتوان تأثيرها على واقعي متغير مستقل بر متغير وابسته را معين و همچنين ضرورت دارد متغير مستقل دست كاري شود تا بتوان ميزان تاثيرات على آن را شناخت.
كنترل ها و دست كاري را به بهترين وجه مي توان در محيطي ساختگي به نام آزمايشگاه صورت داد كه در آنجا تأثيرات على آزموده ميشود.
ويژگي هاي پژوهش هاي تجربي
به طور خلاصه، پژوهشهاي تجربي داراي ويژگي هاي زير است:
الف) كنترل شديد متغيرها و ايجاد شرايط تجربي از طريق كنترل مستقيم متغيرها و روش تصادفي انتخاب نمونه ها
ب) انتخاب گروهي به عنوان شاهد براي مقايسه با گروه تجربي
پ) تلاش پژوهشگر بر كنترل دقيق شرايط
ت) پاسخگويي نتايج پژوهش به فرضيه هاي مطرح شده
ث) قابليت تعميم نتايج
ج) تحت كنترل در آوردن كليه متغيرها و دست كاري يك يا چند متغير
چ) بررسي اثرات و روابط متغيرها