سهولتي كه امروزه مي توانيم با آن خريد كنيم، خيره كننده است. خريد تقريباً آني به يك امر عادي تبديل شده است، و آيا ما قدردان آن نيستيم! از ديدگاه يك خردهفروش، همه چيز در مورد آسانتر كردن خريد براي مشتريان است. اين نقاط تماس مختلفي را پوشش مي دهد، اما يك وب سايت دائمي است كه از طريق آن خريد مي كنند. امروز نيازي نيست در مورد اهميت يك وب سايت خوب براي يك خرده فروش صحبت كنيم. اما ما بايد برخي از ظرافت ها و عناصري را كه مي تواند تفاوت بزرگي در موفقيت فروشگاه آنلاين شما ايجاد كند، بررسي كنيم. يكي از زمينه هايي كه به طور خاص بايد در نظر گرفت نحوه دسترسي به وب سايت شما است. امروزه خريد از طريق دستگاههاي دستي شخصي امري عادي است كه از طريق تلفنهاي هوشمند، تبلتها و بسياري از اشكال ديگر فناوري براي راهاندازي انجام ميشود.
كاربران هنگام خريد از طريق دسكتاپ و دستگاه تلفن همراه ، مرور مي كنند و رفتار متفاوتي از خود نشان مي دهند. يكي از تفاوتهاي اصلي اندازه صفحهنمايشهاي مورد استفاده در سايتهاي تلفن همراه است، در حالي كه عناصر دسترسي مانند اندازه متن و روشنايي عواملي هستند كه درك و پيادهسازي مؤثر نسبت كنتراست را مهمتر ميكنند. اين امكان ايجاد يك طرح جامع را فراهم مي كند.
اين تغيير به سمت موبايل چيزي است كه از منظر طراحي نمي توان آن را ناديده گرفت. اگر اينطور باشد، تجربه كاربري (UX) كه ارائه ميكنيد به شدت آسيب خواهد ديد. اينجاست كه طراحي موثر براي موبايل خودش را نشان مي دهد.معتقديم براي ارائه يك تجربه كاربري سطح بالاي تلفن همراه بسيار مهم است و مي تواند به افزايش نرخ خريد موبايل كمك كند.
1- طراحي را با در نظر گرفتن موبايل شروع كنيد
هنگام طراحي يك وبسايت جديد يا طراحي مجدد يك وبسايت موجود، ما از شروع از طريق تلفن همراه حمايت ميكنيم و سپس به پيشرفت تدريجي در اندازههاي دستگاههاي بزرگتر نگاه ميكنيم. شانس اين است كه بخش قابل توجهي از پايگاه كاربران شما به هر حال از دستگاه هاي تلفن همراه استفاده كنند، اما متناسب كردن ايده ها و سبك طراحي شما در محدوديت هايي كه موبايل ايجاد مي كند به شما امكان مي دهد ايده هاي طراحي خود را به طور موثر در فضاي دسكتاپ و لپ تاپ گسترش دهيد. انجام اين كار آسانتر از معكوس است، جايي كه عناصر را حذف مي كنيد و در نتيجه UX را به طور بالقوه محدود مي كنيد.اگر از پلتفرم هاي آماده مانند فروشگاه ساز اوژن استفاده مي كنيد نبايد نگراني بابت موبايل فرندلي بودن آن داشته باشيد، چون اين پلتفرم ها از ابتدا سازگار با موبايل طراحي مي شوند ، اما اگر از ديگر پلتفرم ها براي فروشگاه اينترنتي استفاده مي كنيد، در ادامه اين مطلب همراه ما باشيد:
2- از داده ها استفاده كنيد
مانند هر تصميم ديگري براي طراحي، ما احساس مي كنيم كه استفاده از داده ها بهترين راه براي اطلاع از انتخاب شما است. يك رويكرد مبتني بر داده به شما امكان مي دهد تا عادات و خواسته هاي خاص بازديدكنندگان سايت خود را برآورده كنيد. ابزارهايي مانند Google Analytics و Hotjar مي توانند بينش عميقي در مورد نحوه استفاده افراد از سايت شما ارائه دهند. اين به شما اين احساس را مي دهد كه بهترين راه براي تامين اين موارد از طريق طراحي كلي سايت و نقاط تماس خاص شما وجود دارد.
3 - اجازه دهيد طراحي واكنشگرا شكوفا شود
به دليل نياز به پاسخگويي به انواع دستگاهها و اندازههاي دستگاه، رويكرد طراحي واكنشگرا امروزه براي سايتهاي موفق بسيار مهم است. روشهاي مختلفي وجود دارد كه ميتوان سايتها را بهمنظور ايجاد يك تجربه كاربري يكپارچه و مثبت بدون توجه به دستگاه خاصي كه كاربر استفاده ميكند، واكنشگرا ساخت. اينها شامل طراحي به صورت شبكه اي براي اطمينان از گسترش و جمع شدن همه اجزا به دلخواه شما، و در نظر گرفتن جهت صفحه و نحوه نمايش چيزها هنگام نمايش افقي يا عمودي است. ملاحظات ديگر بايد شامل تنظيم رابط كاربري براي تناسب با اندازههاي مختلف صفحهنمايش و اطمينان از اينكه آيكونها و تصاوير خروجيهاي با وضوح بالا را ارائه ميدهند، باشد. با اين حال، اين موارد بايد در صورت امكان بر اساس برداري باشد تا اندازه فايل پايين بماند و در نتيجه بر سرعت صفحه تأثير منفي بگذارد.
4- آن را سريع نگه داريد
سرعت سايت بخش مهمي از تجربه كاربر است و بر ارزش سئوي شما نيز تاثير دارد. طراحي مي تواند نقش مهمي در اين امر ايفا كند، زيرا سرعت بارگذاري سريع صفحه بهترين راه براي علامت زدن اين كادر است. اين را مي توان از منظر طراحي با تصاوير مناسبي كه ظاهر شدن روي صفحه كاربر به سن نياز ندارد، به دست آورد. گوگل همچنين اخيراً يك علامت نشان سريع براي صفحاتي كه به سرعت بارگذاري ميشوند راهاندازي كرده است – چيزي كه به طور بالقوه ميتوان آن را هدف قرار داد.
5 - نقاط تماس را مشخص كنيد
همه اينها در مورد اين است كه بدانيد افراد در سايت تلفن همراه شما كجا را لمس مي كنند و اين دانش را در طراحي خود براي ارتقاي UX تطبيق دهيد. براي مثال، يك خردهفروش ميخواهد فونتهاي بزرگتر و دكمههاي واضحتري داشته باشد تا دسترسي به سايت خود را افزايش دهد و جمعيتي بزرگتر را تامين كند. املاك و مستغلات كلي مورد نياز بين 40x40px و 58x58px است، اما بسته به منبع و كاربر متفاوت است. بنابراين مطمئن شويد كه چيزهايي را براي ما قابل كليك كردن كنيدبا فضاي كافي، هيچ كس دوست ندارد دكمه هاي كوچك يا به اشتباه روي چيز ديگري كليك كند. در رايانههاي روميزي و لپتاپها، ميتوانيد ويژگيهاي خاصي را كه هنگام نگهداشتن ماوس روي صفحه يا جابجايي عناصر صفحهتان اتفاق ميافتد، اجرا كنيد. اما در تلفن همراه، اينها خوب نيستند زيرا تجربه بايد ساده تر و آسان تر باشد. شما ميخواهيد دكمهها و ويژگيها قابل كليك باشند تا تجربه كاربري ساده و آسان را در تلفن همراه فعال كنيد.
6 - ناحيه انگشت شست را در طراحي فروشگاه براي موبايل بشناسيد
اين امر به ويژه هنگام خريد از طريق تلفن همراه مهم است، زيرا انگشت شست شما تمايل دارد همه كارها را انجام دهد. اما مگر اينكه نوعي انگشت شست بزرگ داشته باشيد، فقط مي تواند به يك فاصله معين از دستگاه تلفن همراه شما برسد. اين بدان معناست كه قرار دادن دكمه ها و عملكردهاي مهم در دسترس انگشت شست براي UX كلي مهم است. ممكن است استفاده از انگشت ديگري براي دستيابي به بخشهاي خاصي از صفحهنمايش كار مهمي به نظر نرسد، اما اين چيزهاي كوچك به زودي جمع ميشوند و UX منفي فزايندهاي ايجاد ميكنند.
7 - سلسله مراتب بصري را در فروشگاه اينترنتي به درستي رعايت كنيد
سلسله مراتب بصري و سلسله مراتب محتواي يك وب سايت اصول واقعاً مهمي هستند كه كليد ارائه يك UX چشمگير هستند. در رايانههاي روميزي و لپتاپها، اين نشان ميدهد كه چه چيزي در بالا يا پايين قرار ميدهيد، اما در دستگاههاي تلفن همراه، زيرا كاربران به پيمايش عادت دارند، اين موضوع كمتر است. اين بدان معنا نيست كه ميتوانيد از اين سلسلهمراتب چشمپوشي كنيد، اگرچه، همانطور كه در مورد فضا در دستگاههاي تلفن همراه پريميوم است، مسلماً درست كردن آنها مهمتر است. با توجه به محتوا، همه چيز اين است كه مطمئن شويد محتوا به ترتيب درست ظاهر مي شود و مهمترين محتوا بيشترين ديده شدن را دارد. استفاده از تايپوگرافي مقياسبندي شده و فونتهاي وزندار ميتواند به اطمينان حاصل شود كه هدرها و متن متن مكمل يكديگر هستند، در حالي كه اطمينان از مناسب بودن تصاويري كه استفاده ميكنيد و نسبت تصاوير به پسزمينه، جذابيت بصري و دسترسي به سايت شما را افزايش ميدهد.
8 - نمادهاي كليدي خود را واضح نشان دهيد
همه خرده فروشان آنلاين بايد مجموعه اي از نمادهاي كليدي مهم را داشته باشند كه كاربران بتوانند به سرعت و به راحتي در طول بازديد خود به آنها بازگردند. اينها ممكن است شامل سبد خريد ، صفحه حساب يا ليست مورد نظر آنها باشد. در تلفن همراه، اين ها بايد به راحتي در دسترس باشند و سرصفحه هاي چسبنده يا پاورقي هاي چسبنده، منطقه بزرگي از صفحه را براي انجام اين كار فراهم مي كنند. نمادهايي كه اين گزينه ها را نشان مي دهند نيز بايد واضح و قابل درك باشند، در حالي كه استفاده از متن به عنوان بخشي از آنها مي تواند از نقطه نظر دسترسي مفيد باشد.
9 - عملكرد خود را مرتب كنيد
تعدادي از عناصر سايت وجود دارد كه در دسكتاپ يا لپ تاپ نسبتا قابل پيمايش هستند، اما در تلفن همراه بسيار كمتر. نمونه ها شامل فرم هايي هستند كه بايد پر شوند. اينها واقعاً به خوبي به موبايل تبديل نمي شوند، دقيقاً مانند منوهاي كشويي كه نمي توانند به راحتي انتقال را انجام دهند. به همين ترتيب، چرخش بنر و چرخش محصولات تمايلي به پخش نرم روي موبايل ندارند. طراحي سايت تلفن همراه خود به گونه اي كه جايگزين هاي خوشحال كننده اي داشته باشد، UX شما را به سطوح بالاتري مي برد.
10- طراحي فروشگاه اينترنتي را ساده نگه داريد
ممكن است در مورد يك وب سايت اتفاقات زيادي رخ دهد. اما در موبايل، بيشتر است. ساده نگه داشتن طراحي خود، با استفاده مؤثر از محتوا و فضاي خالي، فقط تجربه اي تميزتر و روان تر را ايجاد مي كند و احتمال هر گونه عوارض ناخواسته استفاده را از بين مي برد.
اهميت درست كردن طراحي و UX وب سايت شما را نمي توان ناديده گرفت. تغيير به سمت تلفن همراه، پستهاي هدف را جابهجا كرده است، اما بسياري از برندها حضور آنلاين خود را براي تطبيق با اين تغيير تطبيق نميدهند. همين اشتباه را نكنيد!