آب معدني يا آب لوله كشي؟

سرويس محتوا سازي سورنا

آب معدني يا آب لوله كشي؟

۲ بازديد

با افزايش آگاهي از اثرات زيست محيطي بطري هاي پلاستيكي، افراد بيشتري در حال حاضر مزاياي آب لوله كشي را نسبت به آب بطري زير سوال مي برند. برخي از مردم ممكن است تعجب كنند كه كدام گزينه امن تر است يا كدام طعم بهتر است. با اين حال، طيف وسيعي از عوامل ديگر نيز وجود دارد كه بايد هنگام خريد آب معدني و آب لوله كشي در نظر بگيريد.

مزايا و معايب آب لوله كشي

عواملي كه بايد هنگام انتخاب بين آب لوله كشي و آب معدني در نظر گرفته شوند عبارتند از: ايمني آب، طعم آن، هزينه و در دسترس بودن، و تأثير آن بر محيط زيست.

بخش هاي زير برخي از مزايا و معايب آب لوله كشي را فهرست مي كند.

ايمني آب آشاميدني لوله كشي

به گفته منبع مورد اعتماد مركز كنترل و پيشگيري از بيماري CDC آب آشاميدني در ايالات متحده يكي از ايمن ترين آب ها در جهان است.

استانداردها در خريد آب آشاميدني سالم تعيين شده است. اگر نگراني ايمني در مورد آب لوله كشي وجود دارد، قانون فدرال حكم مي كند كه شركت هاي آب بايد به مردم اطلاع دهند.

براي بهبود ايمني آب لوله كشي فعلي خود، فرد مي تواند آن را با فيلترهاي كربني يا يك سيستم اسمز معكوس موثرتر فيلتر كند.

طعم آب لوله كشي

تست‌هاي چشايي به طور مداوم نشان مي‌دهند كه اكثر مردم نمي‌توانند بين آب لوله كشي و آب بطري تفاوت قائل شوند.

به عنوان مثال، يك مطالعه در سال 2010 منبع معتبر در مجله مطالعات حسي نشان داد كه اكثر شركت كنندگان نمي توانند تفاوت بين آب معدني مختلف بطري شده و آب لوله كشي شهري را در زماني كه آب لوله كشي فاقد كلر است تشخيص دهند.

حتي اگر برخي از آب‌هاي لوله‌كشي مانند آب‌هاي بطري‌شده طعم مطبوعي نداشته باشند، به اين معنا نيست كه آب لوله‌كشي بي كيفيت است. ممكن است صرفاً به دليل كلر زني يا محتواي مواد معدني بالاتر باشد.

يكي از گزينه هاي بهبود طعم آب لوله كشي استفاده از فيلتر است. گزينه ديگر اضافه كردن يخ و يك تكه ليمو به هر ليوان است.

هزينه و راحتي

نوشيدن آب لوله كشي راحت و ارزان است. براي دريافت آب آشاميدني سالم و خنك كافي است يك شير آب را باز كنيد.

آب لوله كشي نيز در رستوران ها و فواره هاي عمومي به صورت رايگان در دسترس است.

اثرات زيست محيطي

براي جلوگيري از آلودگي، شركت هاي آب با استفاده از طيف وسيعي از فرآيندها، آب آشاميدني عمومي را با مواد شيميايي تصفيه مي كنند. سپس آب را به مخازن نگهدارنده پمپ مي كنند.

همچنين، زماني كه فردي يك ليوان آب مي‌نوشد، احتمالاً ليوان را با دست يا در ماشين ظرفشويي مي‌شويد.

همه اين مراحل شامل استفاده از مواد شيميايي و انرژي است كه بر محيط زيست تأثير مي گذارد.

بر اساس گزارشي كه در وب سايت اداره منابع آب ماساچوست منتشر شده است، با اين حال، تأثير زيست محيطي آب آشاميدني آب بسيار كمتر از آب بطري است.

شايد مهم‌تر از همه، هيچ بسته‌بندي يكبار مصرفي وجود ندارد كه در نهايت به محل دفن زباله يا مركز بازيافت ختم شود.

مزايا و معايب آب معدني

بخش هاي زير برخي از مزايا و معايب آب بطري را فهرست مي كنند.

ايمني آب معدني

منبع مورد اعتماد سازمان غذا و داروFDA استانداردهايي را براي آب بطري تعيين كرده است. آنها از توليدكنندگان مي خواهند كه آب بطري شده را تحت شرايط بهداشتي پردازش و حمل كنند و از فرآيندهايي استفاده كنند كه ايمني آب را تضمين مي كند.

اين بدان معني است كه به طور كلي، خريد آب معدني براي نوشيدن بي خطر است. با اين حال، در موارد بسيار نادر، آب بطري شده به دليل آلودگي به ياد مي‌آيد.

يكي از دلايل نگراني وجود پلاستيك در بطري آب است. تحقيقات نشان مي دهد كه بيشتر آب هاي بطري حاوي ميكروپلاستيك هستند كه ممكن است خطراتي براي سلامتي داشته باشند.

به عنوان مثال، يك منبع مورد اعتماد در سال 2018، 11 برند جهاني آب بطري شده را از 9 كشور مختلف آزمايش كرد. محققان دريافتند كه 93 درصد از بطري‌ها نشانه‌هايي از آلودگي ميكروپلاستيك را نشان مي‌دهند و دو برابر ميزان موجود در آب لوله‌كشي در آنها وجود دارد.

اين يافته ها نشان مي دهد كه آلودگي حداقل تا حدي به دليل خود فرآيند بسته بندي است. اكنون محققان شروع به بررسي تاثير اين ميكروپلاستيك ها بر سلامت انسان كرده اند.

طعم و منبع آب معدني

برخي از افراد ممكن است طعم آب معدني را ترجيح دهند. با اين حال، همانطور كه در بالا ذكر شد، مطالعات نشان مي دهد كه اكثر مردم نمي توانند تفاوت بين آب لوله كشي و بطري را تشخيص دهند.

هنگام خريد آب بطري، مردم ممكن است بخواهند منبع را در نظر بگيرند. بسياري از آب هاي بطري شده به سادگي آب لوله كشي تصفيه شده است.

آبي كه از يك منبع زيرزميني يا چشمه‌هاي تازه مي‌آيد، يكي از برچسب‌هاي تاييد شده توسط FDA زير را به همراه دارد.

آب چاه آرتزين

آب معدني

آب چشمه

آب چاه

اگر مردم آب طعم دار يا گازدار را ترجيح مي دهند، ممكن است بخواهند آب بطري را انتخاب كنند. به عنوان مثال، بسياري از برندهاي آب، آب با طعم مركبات يا توت را مي فروشند. آب گازدار جايگزين محبوبي براي آب گازدار است.

هزينه و راحتي آب معدني

بر اساس برخي برآوردها، آب بطري شده تقريبا 2000 برابر قيمت آب لوله كشي است، با يك گالن – كه از تركيب بطري هاي آب يك بار مصرف به دست مي آيد – تقريباً سه برابر ميانگين ملي براي يك گالن شير هزينه دارد.

اين جالب است، با توجه به اينكه آب بطري شده اغلب به سادگي آب لوله كشي فيلتر شده است.

يكي از دلايلي كه مردم با وجود تفاوت هزينه، بطري را به جاي آب لوله كشي انتخاب مي كنند، ممكن است اين باشد كه در هنگام بيرون رفتن، بطري در اختيار شما قرار گيرد – به خصوص اگر دسترسي به شير آب وجود نداشته باشد.

اثرات زيست محيطي

تحقيقات نشان مي‌دهد كه فرآيندهاي بسته‌بندي، تبريد و حمل و نقل مرتبط با آب، و همچنين دور ريختن بطري‌هاي پلاستيكي پس از استفاده، باعث ايجاد طيف گسترده‌اي از اثرات نامطلوب زيست‌محيطي بسيار بيشتر از آب لوله‌كشي مي‌شود.

به عنوان مثال، در سال 2016، در بطري آب در ايالات متحده، 4 ميليارد پوند پلاستيك استفاده شد. اين فرآيند نياز به انرژي تخميني معادل تقريباً 64 ميليون بشكه نفت داشت.

طبق گزارش موسسه غيرانتفاعي Container Recycling Institute، مردم هر روز در ايالات متحده بيش از 60 ميليون بطري پلاستيكي آب را دور مي اندازند. اكثر اين بطري‌ها به محل‌هاي دفن زباله و آبراه‌ها راه پيدا مي‌كنند يا خيابان‌ها را پر از زباله مي‌كنند.

اين بطري‌هاي پلاستيكي با تجزيه مواد سمي نيز ترشح مي‌كنند.

برخي از افراد سعي مي كنند از بطري هاي پلاستيكي آب استفاده مجدد كنند تا برخي از اثرات زيست محيطي را جبران كنند. با اين حال، اين ممكن است در دراز مدت خطراتي را به همراه داشته باشد، از جمله خطر رشد باكتري ها و خطر ترشح سموم از بطري.

كدام بهتر است آب معدني يا آب آشاميدني لوله كشي ؟

به طور كلي، به نظر مي رسد كه آب لوله كشي در اكثر موارد گزينه بهتري است. اين راحت، رايگان يا ارزان است و تأثير زيست محيطي بسيار كمتري نسبت به آب بطري دارد.

آب لوله كشي نيز به اندازه آب بطري ايمن است و بيشتر مردم نمي توانند تفاوت طعم را تشخيص دهند.

گاهي اوقات، آب بطري ممكن است راحت تر يا راحت تر از آب لوله كشي در دسترس باشد. براي رفع اين مشكل، مردم مي توانند يك بطري آب لوله كشي قابل استفاده مجدد را با خود حمل كنند و در صورت لزوم آن را از تأسيسات آب آشاميدني عمومي پر كنند.

كساني كه طعم آب بطري را ترجيح مي دهند ممكن است بخواهند فيلتر آب را امتحان كنند. به هر حال، بسياري از آب هاي بطري شده در واقع فقط آب لوله كشي فيلتر شده هستند. يا، افراد مي توانند سعي كنند يخ و تكه هاي ميوه را به آب لوله كشي خود اضافه كنند تا طعم آن بهبود يابد.

برخي از افراد بايد اقدامات احتياطي بيشتري را در مورد آب آشاميدني خود انجام دهند، به خصوص اگر سيستم ايمني ضعيف تري دارند، باردار هستند يا مسن تر هستند.

اين افراد بايد نگراني هاي خود را با يك پزشك در ميان بگذارند، كه ممكن است به آنها توصيه كند كه آب هاي بطري خاصي بنوشند يا آب لوله كشي خود را قبل از مصرف بجوشانند.

خلاصه

هم براي آب بطري و هم آب لوله كشي مزايا و معايبي وجود دارد.

نوع آبي كه يك فرد انتخاب مي كند به عوامل زيادي از جمله ترجيحات و نگراني هاي او بستگي دارد.

با اين حال، به طور كلي، به نظر مي رسد كه مصرف آب لوله كشي براي محيط زيست بسيار بهتر است، خطرات سلامتي كمتري را به همراه دارد و طعم بسيار شبيه به آب بطري – به خصوص اگر فيلتر شده باشد.

علاوه بر اين، يافته هاي يك مطالعه كوچكتر منبع معتبر نشان مي دهد كه افراد مبتلا به بيماري ريفلاكس اسيد ممكن است از نوشيدن آب قليايي با pH 8.8 بهره مند شوند. محققان دريافتند كه به نظر مي رسد آب قليايي به طور دائم آنزيمي را كه در سوزش سر دل نقش دارد غيرفعال مي كند كه ممكن است علائم را كاهش دهد.

محققان همچنين دريافته اند كه نوشيدن آب با pH 8.5-10 منبع معتبر ممكن است براي افراد مبتلا به سندرم روده تحريك پذير (IBS) كه علامت اوليه آنها اسهال است، مفيد باشد. افرادي كه با الف آب مي نوشيدند

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد