اجاره ويلا زيارت گرگان ، ويلاهاي مجلل و اقتصادي

۲ بازديد

روستاي زيارت گرگان از ديدني‌هاي زيباي استان گلستان است. هواي خوب، درختان جذاب و اثراتي تاريخي كه از هزاران سال پيش باقي مانده‌اند، در اين مكان ريز قرار دارند. مگر مي‌شود كه اين‌همه جذابيت را ناديده گرفت؟ درصورتيكه اهل هجرت به شمال كشور ايران مي باشيد و از پياده‌روي و كوه‌پيمايي لذت مي‌بريد، سفر به روستاي زيارت را از دست ندهيد. حتي چنانچه مهم خانواده راهي مهاجرت هستيد، از رفتن به اين ده پيشمان نمي‌شويد. اين روستا آن‌قدر زيباست كه ما هم سازه داريم به‌عنوان يكي از جاهاي ديدني گلستان به‌ آن سري بزنيم. همراه ما باشيد تا اساسي كشش هاي گردشگري زيارت آشنا شويد. براي اجاره ويلا زيارت گرگان مي توانيد به حساس شماره 09114481870 تماس بگيريد يا ويلاي آيتم حيث خود را در سايت گلستاني ها رزرو كنيد.

روستاي زيارت كجاست؟

قبل از هر چيز اذن دهيد برايتان بگوييم كه روستاي زيارت كجاست. زيارت در يكي از دهستان‌هاي بخش مركزي گرگان قرار گرفته است. اين دهستان، استرآباد جنوبي نام دارااست و در ادامه جاده داراي اسمو رسم ناهارخوران است. ناهارخوران همان جنگل جذابي است كه در ۴كيلومتري گرگان قرار دارد. به جهت وصال به روستاي زيارت بايد ۱۰ كيلومتر از جنگل ناهارخوران جلوتر برويد. زيارت روستاي بزرگي نيست؛ البته ديدني‌هاي متعددي داراست كه حيف است، اهل شمال‌گردي و سفر باشيد و ديدن آن را در برنامه‌هاي مسافرتي‌تان جاي ندهيد. اجاره ويلا استخردار در زيارت گرگان از مورد هاي محبوب مسافران به شمار مي آيد.

حتماً اسم «گالش‌نشين» به گوشتان خورده است. چنانچه تا درحال حاضر اين كلمه را نشنيده‌ايد مي بايست بگوييم به مردمان كوه‌نشين مازندراني كه در دامنه‌هاي البرز زندگي مي‌كنند، گالش‌نشين گفته مي‌شود. اين اشخاص اكثر به گله‌داري از جور سنتي مشغول‌اند؛ به اين معني كه به همان سبك و سياق گذشته‌ها، دام‌ها را در كوه و صحرا مي‌چرانند و خبري از تجهيزات اتوماتيك و روش‌هاي علمي به جهت رسيدگي به دام‌هاي‌شان نيست. هرچند روستاي زيارت نيز گالش‌نشين است؛ اما اين روزها، همه‌چيز در جهان تغيير‌و تحول كرده است. فناوري پايش به همه‌جا باز شده و انسان‌ها را با شتاب از روش‌هاي سنتي و كلاسيك در هر زمينه‌اي بدور مي‌كند. گالش‌نشين‌هاي روستاي زيارت نيز ديگر به دامداري دل نمي‌دهند و ترجيحشان همين ميباشد كه بخش اعظم به كشاورزي و ساخت‌وساز برسند.

ريشه نام زيارت

وجود امامزاده‌هاي متفاوت منجر شده است كه اسم اين آبادي زيارت باشد؛ البته ممكن هست پشت اسم همين روستا داستان‌ها و حكايات متمايز باشد كه نياز به تحليل تاريخي و باستاني نيز دارد. در نهايت نام همين ده هرچه كه باشد، نمي‌توان از زيبايي‌هايش بگذريم. زيبايي‌هاي اين قريه بوي شيرين اصالتي سابق و چندين‌ هزارساله از استان گلستان را مي‌دهند. راه‌رفتن در كوچه‌هاي پرپيچ‌وخم به‌خصوص وقتي كه بوي خوش نان محلي به مشام مي‌رسد، اهميت هيچ‌چيز قابل‌تعويض نيست.

جاهاي جذاب روستاي زيارت

روستاي زيارت ريز و زيبا، ديدني‌هاي فراواني دارد. آب‌وهواي آن خوش و خنك ميباشد و وضعيت شرجي متداول شمال ايران را ندارد. همين موضوع، از همين روستا، مكاني جالب به جهت تفريح و مهاجرت مي‌سازد. در سفر به زيارت جاهاي جذاب زير را از دست ندهيد:

چشمه آب‌ گرم؛

آبشارهاي متنوع؛

بافت كهن روستا؛

كوه‌هاي زيبا و سرسبز؛

امامزاده‌هايي به جهت زيارت؛

جنگل‌هايي زيبا، سابق و ارزشمند.

چشمه آب گرم زيارت

چشمه آب گرم از آن ديدني‌هايي هست كه به‌ندرت در فضاي سبز چشم مي‌شود، يعني هرجايي و هر مقصدي، همين پديده طبيعي ديدني را ندارد. پس درصورتيكه به مكاني هجرت مي‌كنيد كه چشمه آب گرم در آن وجود دارد، براي بازديد از آن لحظه‌اي هم شك وترديد نكنيد. چشمه آب گرم روستاي زيارت «چشمه زيارت» نام دارد. چشمه زيارت در شرق رودخانه خاصه‌رود قرار گرفته مي باشد و گرماي ملايمي دارااست كه تجربه‌كردنش خوشايند است. چشمه‌هاي آب گرم طبق معمول خاصيت درماني زيادي دارند. چشمه زيارت هم همين‌طور است. اهالي قريه از آب شفاف، زلال و گرم آن به جهت درمان بيماري‌هاي پوستي و مفاصل ياري مي‌گيرند.

آبشارهاي متنوع

روستاي زيارت چند آبشار دارد. اوليه آبشاري كه از آن برايتان مي‌گوييم، آبشاري دوقلوست كه در ۵كيلومتري جنوب ده قرار دارد. به جهت ديدن اين آبشار دوقلو بايد يه خرده پياده‌روي كنيد. درصورتيكه اهل پياده‌روي نيستيد هم مشاهده از همين آبشار را از دست ندهيد كه حساس نديدن آن كلاه بزرگي به سرتان خواهد رفت. اين آبشار از انشعابات خاصه رود سرچشمه مي‌گيرد و بسيار زيباست. آبشارهاي دوقلو دست‌ در دست نيز از ارتفاعي ۱۵متري به زمين مي‌ريزند و حوضچه‌اي ايجاد مي‌كنند كه نشستن در كنارش لذت‌بخش است. تابستاني گرم يا بهاري سبز در كنار همين آبشار، لحظه‌هاي نابي از ملاقات با درختان برايتان مي‌سازد. قبول داريد؟

به جز آبشار دوقلو، آبشارهاي ديگري نيز در روستاي زيارت وجود دارند؛ آبشارهاي ريز و بزرگي كه طول مختلفي دارند. كمترين ارتفاع آن مثلاً در حدود ۲ متر است. بزرگ‌ترينِ اين آبشارها نيز بيش از ۱۰ متر طول دارد. به همين مجموعه آبشارها، آبشارهاي دره تل‌انبار مي‌گويند. مي‌توانيد تعداد آبشارهاي دره تل‌انبار را حدس بزنيد؟ اين‌ها حدود ۵۰ آبشار ريز و پهناور ميباشند كه ديدنشان خالي از خوبي نيست. اما در صورتي كه فكر مي‌كنيد كه ماجراي آبشارهاي روستاي زيارت در خطوط پيشين به پايان رسيد، سخت در اشتباهيد. زيرا هنوز يكي ديگر باقي باقيمانده كه مي بايست شما را اهميت آن آشنا كنيمآبشار خال درهاين آبشار هم در در ميان دره‌اي خرم قرار گرفته و به جهت ديدنش بايستي به شرق روستا برويد.

 كوه‌هاي قشنگ و سرسبز زيارت

روستاي زيارت در ارتفاعات قرار گرفته مي باشد و دور و اطرافش پر از كوه‌هاي سرسبز و زيباست. يكي از از دلايلي كه هواي آن در فصل‌هاي متفاوت خنك مي‌ماند هم همين مرتفع‌بودن موقعيت مكاني‌اش است. از كوه‌هاي زيارت مي‌توان به گزينه‌هاي تحت اشاره كرد:

تاله يا اين كه تالو در جنوب غربي روستا؛

كليچال در شرق روستا؛

كلاه‌گردان در شمال شرقي؛

سردانسر در جنوب غربي؛

زارمنجي در شمال؛

سفيدآب در شمال غربي؛

پيرزن چكل در شمال غربي.

جنگل‌هايي زيبا، كهن و ارزشمند

در به دور و اطراف روستاي زيارت جنگل‌هاي هيركاني وجود دارند. اين جنگل‌ها از خاص‌ترين و قديمي‌ترين جنگل‌هاي روي كره زمين هستند. به اين خاطر، هم از لحاظ تاريخي حياتي هستند، نيز از حيث طبيعت‌گردي. همين جنگل‌ها از دوره‌‌هاي ديرين زمين باقي مانده‌اند و بايد براي حفظ و نگهداريشان تلاش كرد. درصورتيكه به روستاي زيارت مي‌رويد و به هيركاني‌ها هم سري مي‌زنيد، حواستان به گوشه و كنار زيست باشد و از كارهايي نظير رها‌كردن آتش در درختان يا اين كه آسيب‌زدن به فضاي سبز و گياهان جداً دوري كنيد.

اطراف روستاي زيارت سومين ذخيره‌گاه درخت سرخ‌دار هم هست. سرخ‌دار نوعي درخت هميشه‌سبز است كه برگ‌هايي سوزني دارد. داخل چوب همين درخت سرخ است و احتمالاً به خاطر اين رنگ هم هست كه نامش را سرخ‌دار گذاشته‌اند. طبيعت جنگل‌ها و حوالي روستاي زيارت بلند و قديمي هستند و در هر فصلي، آن‌قدر خوشگل مي‌شوند كه بايد تصاويرشان را در عمق قلب و ذهنتان حك كنيد.

زيارتِ امامزاده هاي زيارت

مگر مي‌شود كه روستايي زيارت ناميده شود و خبري از امامزاده‌ها و زيارت‌كردن در آن نباشد. در حوالي چشمه آب گرم زيارت، امامزاده‌اي به نام «امامزاده عبدالله» وجود دارد. امامزاده عبدالله از نوادگان امام موسي‌بن‌جعفر(ع) است. در بدور و اطراف همين امامزاده طبيعتي سبز و اما گورستاني كهن وجود دارد. گويا قدمت اين گورستان به هزار سال نيز مي‌رسد. امامزاده ديگر روستا، امامزاده «عظيم حسيني» است. اين امامزاده هم در دل طبيعتي سبز قرار گرفته و افرادي كه به جهت زيارت آن مي‌روند، در فضاي بكري از طبيعتي سبز روحشان را نو مي‌كنند. تلفيق معنويت و فضاي سبز محشر است، نيست؟ كوه‌نورداني كه براي قله‌نوردي و كوه‌نوردي راهي كوه‌هاي روستا مي‌شوند هم در پناه همين امامزاده استراحت مي‌كنند.

امامزاده‌هاي ديگري نيز در روستاي زيارت وجود دارد كه يكي «امامزاده صالح» است و در وسط آبادي قرار داراست و ديگري در ۱كيلومتري روستا واقع شده و نامش «كله‌يزيد» است. در بالاي مقبره كله‌يزيد، درخت بلوط كهني قرار گرفته كه عمر آن هم به هزار سال مي‌رسد. تا اينجا يكسري نشانه و نشانه از عمر هزارساله روستاي زيارت را نام برديم. ديدن چنين مكان سابق و كهني با ارزش نيست؟

باوجود اطلاعاتي كه از ده به شما داديم، دستتان براي تعيين تفريحات متفاوت كاملاً باز است؛ ولي به‌طور اجمالي مي‌توان تفريحات ممكن در اين آبادي را به اين‌صورت نام برد:

جنگل‌نوردي و تفرج در طبيعت؛

كوه‌نوردي و ديدن زيارتگاه‌هاي روي كوه و تپه؛

استراحت در خانه‌هاي محلي و لذت‌بردن از هواي پاك و معماري جالب روستا.

اگر تابستان راهي ده مي‌شويد، قدم‌زدن در بيشه و چيدن ميوه‌هايي نظير توت‌فرنگي را فراموش نكنيد. ازگيل‌هاي جنگلي در پاييز هم آيتم جالب ديگري ميباشند كه در طي جنگل‌نوردي بايد نگاهي به آن‌ها داشته باشيد. جنگل‌هاي گرگان و روستاهايش در كليه فصل‌ها زيبا هستند. فرقي ندارد كه پاييز به آن‌ها سر مي‌زنيد يا اين كه بهار، همه روزهاي سال جذابيت‌هاي خودشان را دارند.

بافت و معماري قديم روستاي زيارت

معماري و بافت كهن روستاي زيارت به عبارتي چيزي است كه در عكس‌ها و كارت‌پستال‌ها مي‌توان ديد؛ همان كوچه‌هاي نخ نما و پرپيچ‌وخمي كه صفاي فوق‌العاده‌اي دارند. خانه‌هاي روستاي زيارت به شكل پلكاني ساخته شده‌اند و انگار بر روي نيز اهميت طراحي و معماري ظريف چيده شده‌اند. مراد چيست؟‌ يعني هيچ خانه‌اي حياطي منقطع ندارد. سقف يكي، تراس ديگري است؛ چيزي مشابه معماري خانه‌ها در ماسوله استان گيلان. قديمي‌بودن و معماري جذاب خانه‌هاي روستايي به آن جلوه‌اي جذاب داده است. احتمالا برايتان جذاب باشد كه برخي از اين خانه‌ها قدمتي در حد دوره قاجار و پهلوي دارند. روستاييان معتقدند كه زيارت در نخست يك شهر پهناور بوده؛ ولي رفته‌رفته ريز شده و به يك روستا تنزل پيدا كرده است. ما نمي‌توانيم همين گفته را تأييد يا اين كه تكذيب كنيم. اين چيزي مي باشد كه روستايي‌ها مي‌گويند.

داخل آبادي محوطه‌هايي تاريخي هم وجود دارد. سه محوطه تاريخي به نام‌هاي «كفتر خوسه»، «شهربت» و «پشتلام» در زيارت چشم مي‌شود. به خاطر اين محوطه‌هاي تاريخي هست كه روستاي زيارت در في مابين آثار ملي قرار دارد. شنيده‌ها و گفته‌ها درباره اين محوطه‌هاي تاريخي هم جالب است. مثلاً گفته مي‌شود كه محوطه شهربت از مكان‌هايي بوده كه در مقابل سپاه اسلام مقاومت زيادي كرده است. مردمان همين منطقه تسليم سپاه اسلام نمي‌شده‌اند و دوست نداشته‌اند كه آيين خويش را كه زرتشتي بوده، تغيير بدهند و به اسلام بر روي بياورند. به همين‌خاطر نيز مردمانش طلسم شده بوده‌اند. بايستي ديد كه چه واقعيت‌هاي تاريخي و فرهنگي منجر ترويج چنين داستان‌هايي است. در واقع، اين كه روايت از چه قرار بوده، به مطالعه تاريخي گسترده نياز دارد

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد