برنج معطر چيست؟

سرويس محتوا سازي سورنا

برنج معطر چيست؟

۲ بازديد

برنج معطر، برنجي با تركيبات شيميايي طبيعي است كه رايحه اي متمايز به آن مي بخشد. گونه هاي متعدد برنج معطر هستند، از برنج عنبربو معروف تا برنج فجر كه كمتر شناخته شده است. مي توان از آن درست مانند برنج معمولي براي پخت و پز استفاده كرد، اما بعد جديدي از طعم و عطر را به غذاها اضافه مي كند. در دهه 1380، برنج معطر شروع به انفجار در بازار عمومي كرد، كه منجر به افزايش تقاضاي مصرف كنندگان و توسعه ارقام خاص متعدد با طعم ها و رايحه هاي منحصر به فرد شد.

برنج يك اصطلاح چتر براي علف هاي آبزي در جنس Oryza است. دو گونه از اين گياه به عنوان محصول اوليه غلات در سراسر جهان كشت مي شود. آسيا، آفريقا، اروپا و ايالات متحده همگي مزارع برنج قابل توجهي دارند و برنج بخش مهمي از رژيم غذايي بسياري از مردم در سراسر جهان را تشكيل مي دهد. اكثر مصرف كنندگان با مفهوم برنج دانه بلند و كوتاه و همچنين برنج سفيد و قهوه اي آشنا هستند. در برخي مناطق، مقادير محدودي برنج معطر در دسترس است، اما تعداد كمي از مصرف كنندگان از تعداد گونه هاي آن و كاربردهاي بي شمار آن آگاه هستند.

برنج باسماتي يكي از شناخته شده ترين گونه هاي برنج معطر است. اين گياه در هندوستان به همراه چينور، شاكارچيني و كالانماك در ميان گونه هاي متعدد ديگر كشت مي شود. عليرغم اين واقعيت كه برداشت آن دشوار است و عملكرد نسبي آن در هر هكتار پايين است، برنج باسماتي به يك صادرات محبوب هند تبديل شده است. Texmati، يك نژاد آمريكايي، با تلاقي باسماتي با برنج دانه بلند آمريكايي ايجاد شد.

برنج ياس از چين و برنج عنبر بو از ايران يكي ديگر از انواع برنج معطر معروف است. برنج ياس، برنجي با دانه دراز و كركي است كه بوي و مزه ضعيفي از ياس مي دهد. در برخي از مناطق آسيا، برنج ياس را به عنوان يك غذاي لذيذ غيرعادي به رنگ سبز برداشت مي كنند.

در ايالات متحده، چندين شركت ارقام خاصي از برنج معطر، از جمله برنج اسپند وحشي و برنج وهاني را پرورش داده اند. اسپند وحشي طعم و عطري سرشار از مغز دارد، در حالي كه وهاني دانه اي به رنگ رسي است كه در حين پختن شكافته مي شود و بويي شبيه ذرت بو داده و گاهي شبيه آن نيز مي شود. اين ارقام در پاسخ به افزايش تقاضاي مصرف كنندگان براي اين برنج توسعه يافتند.

در بيشتر موارد، برنج معطر زماني بهترين طعم را دارد كه تازه باشد. برخي از برنج‌ها مانند باسماتي براي شدت كهنه مي‌شوند، اما در غير اين صورت بايد برنج را در يخچال نگهداري كرد و ظرف مدت شش ماه استفاده كرد.

برنج معطر (برنج معطر) چيست؟

برنج معطر به هر نوع برنج معطر با عطر، طعم و مزه مشخص گفته مي شود. به آن برنج معطر نيز مي گويند.

گونه هاي معطر عمدتاً گونه هاي برنج با دانه متوسط ​​تا بلند هستند كه طول دانه هاي آن بسيار بيشتر از چاق شدن آنها در هنگام پخت است. (حداقل 3 تا 5 برابر بيشتر از عرض). آنها عطر و طعم متفاوتي دارند، گاهي اوقات، با رايحه اي تند و آجيلي.

ارقام شناخته شده يا برنج معطر عبارتند از: برنج ايراني ، برنج عنبربو ، برنج طارم دم سياه ، برنج ياسمين، باسماتي، پاتنا، برنج معطر ويتنامي و يك رقم هيبريدي از آمريكا كه با نام تجاري Texmati به فروش مي رسد. هم باسماتي و هم تكسماتي عطر و طعم ملايمي شبيه ذرت بو داده يا آجيل بو داده دارند.

چه چيزي به برنج معطر طعم و عطر مي دهد؟

عطر و طعم برنج معطر به دليل وجود تركيب شيميايي 2-استيل-1-پيرولين با فرمول شيميايي C6H9NO (Punchem ncbi) است. اين در درجات مختلفي در همه برنج هاي معطر وجود دارد، بنابراين شدت عطر بسته به سطح استي-1-پيرولين در هر گونه متفاوت است.

2-استيل-1-پيرولين همچنين مسئول رايحه «پاپ كورن» در انواع زيادي از غلات و محصولات غذايي و بوي كراكر در پوسته نان تازه پخته شده است كه در طول پخت ايجاد مي شود. (Punchem ncbi). البته بوي مطبوع نان تازه پخته را به خاطر داريد… دليل اينكه من خودم نان خودم را مي پزم!!!

2- استيل-1-پيرولين همچنين مسئول عطر موجود در ادويه، پاندان (Pandanus amaryllifolius) و گل هاي درختچه اي به نام گل نان (Vallaris glabra) است كه گل هاي سفيد آن به شدت با پاندان يا برنج سوخته معطر مي شوند. -مانند عطر (والاريس گلابرا)

برنج معطر را از كجا بخريم ؟

برنج معطر (معطر) را مي توان در اكثر فروشگاه هاي مواد غذايي، فروشگاه هاي انبار فله يا فروشگاه هاي تخصصي يافت. اما فروشگاه اينترنتي برنج آرتا رحيمي به صورت اختصاصي اقدام به فروش برنج عطري ايراني نموده است. قيمت برنج عنبربو  به نسبت ساير ارقام برنج ايراني قيمت مناسب تري دارد. اگر قصد خريد برنج ايراني داريد حتما از تخفيفات ويژه ما در سايت برنج آرتا رحيمي بهرمند شويد. قيمت برنج شمال هميشه از ساير محصولات برنج به دليل كيفيت و عطر و طعم بهتر بالاتر است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد