در حالي كه هر طراح ممكن است برنامه متفاوتي براي ساخت يك وب سايت داشته باشد، آنها يك چك ليست مشترك دارند. از فضاهاي خالي زياد و تصاوير عالي گرفته تا قابليت جستجو و فراخواني براي اقدام واضح، اين عناصر رايج مواردي هستند كه كاربران هنگام استفاده آسان از يك سايت انتظار دارند. امروز ما به ده عنصري كه بايد در طراحي سايت وكلا خود اولويت بندي كنيد، نمونه هايي كاملاً طراحي شده از هر كدام و نكاتي در مورد نحوه استفاده از هر كدام در پروژه طراحي وب سايت بعدي خود نگاهي مي اندازيم.
1. طراحي فضاي سايت
فضا يكي از مهم ترين ابزارهاي طراحي است زيرا همه چيز را ديكته مي كند – از جريان گرفته تا خوانايي. طراحان شروع به استفاده از فضا به روشي كردهاند كه يك دهه پيش در وب نديده بوديم. طراحي هاي بيشتر سايت شامل فضاهاي وسيع، افزايش فاصله بين خطوط متن و استفاده كلي از فضاي باز است.
روابط فضايي كليدي شامل ثبات در فاصله است. عناصر مشابه بايد داراي فاصله مشابه باشند. مقدار فاصله بين خطوط در يك پاراگراف بايد به همان اندازه باشد، همانطور كه بايد در اطراف تصاوير قرار گيرد.
هنگام ايجاد يك نقطه كانوني براي كاربران، فضا نيز مهم است. يك تصوير يا قطعه متني كه با فضاي سفيد احاطه شده است بزرگتر و مهمتر از تصويري كه در يك مكان كوچكتر يا تنگتر در طراحي قرار گرفته است، ظاهر مي شود.
همچنين لازم به ذكر است كه فضا هميشه سفيد نيست. اين به كمبود عناصر اشاره دارد و مي تواند به همان اندازه رنگ پس زمينه يا بافت باشد.
2. ناوبري ساده
ناوبري نيازي به پيچيده نيست. بايد به راحتي شناسايي و استفاده از آن آسان باشد. همچنين مهم است كه منوهاي ناوبري را به حداقل برسانيد تا كاربران را تحت فشار قرار ندهيد. بسته به نوع سايت، 5 تا 10 مورد ناوبري منو بالاترين هدف شماست.
ناوبري همچنين شامل ابزارهايي است كه به كاربران كمك مي كند در يك سايت حركت كنند. به عنوان مثال، سايت هايي با پيمايش اختلاف منظر اغلب داراي فلش هاي جهت دار هستند تا سايت را كاربر پسندتر كنند. هرچه استفاده و پيمايش افراد در سرتاسر سايت شما آسان تر باشد، احتمال بيشتري وجود دارد كه با آن ارتباط برقرار كنند.
3. درباره ما
براي يك كسب و كار كوچك يا صاحب سايت بسيار مهم است كه به كاربران بگويد كه چه كساني هستند. (اين امر براي شركت هاي بزرگي كه نام آشنا هستند اهميت كمتري دارد، اگرچه هنوز هم يك روش رايج است.)
صفحه «درباره ما» بايد به كاربران بگويد كه شما چه كسي هستيد و چه ميكنيد. اين مي تواند فلسفه ها يا اهداف شركت يا چگونگي پيدايش سايت را مشخص كند. اين صفحه همچنين ميتواند مكاني براي توصيفات مشتري يا كاربر و داستانهاي موفقيت باشد. اين نوع صفحه همچنين مي تواند به عنوان دروازه اي براي صفحات مرتبط يا حتي پروفايل هاي رسانه هاي اجتماعي باشد.
تنها مشكلي كه اغلب با صفحات درباره ما اتفاق ميافتد اين است كه طولاني و پرمخاطب هستند. صفحه را ساده نگه داريد؛ اطلاعات كافي را به كاربران بدهيد تا علاقه مند شوند اما خسته نباشند. و به ياد داشته باشيد كه طراحي را جذاب نگه داريد.
4. اطلاعات تماس
اطلاعات تماس معمولاً به يكي از دو روش ظاهر مي شود – در هدر / پيمايش اصلي، يا به عنوان صفحه تماس با ما با فرم يا اطلاعات گسترده. بسته به طراحي سايت شما، هر يك از گزينه ها مي تواند به خوبي كار كند.
كليد اين است كه آن را به شدت قابل مشاهده كنيد. داشتن اطلاعات تماس مانند شماره تلفن، آدرس فيزيكي يا فرم تماس با صاحب وب سايت، مشروعيت را به سايت و كسب و كار شما مي بخشد. ممكن است براي كاربران خسته كننده باشد كه بخواهند شما را پيدا كنند و اطلاعات به وضوح در سايت ذكر نشده باشد.
5. فراخوان براي اقدام (يا ثبت نام)
در بيشتر موارد، يك وب سايت دروازه اي براي يك اقدام است – فروش، ارائه اطلاعات، جمع آوري اطلاعات تماس. براي اطمينان از اين اقدام، فراخوانهاي فراخوان بايد واضح و قوي باشند.
ابتدا مشخص كنيد كه سايت شما قرار است چه كاري انجام دهد. سپس آن را طوري طراحي كنيد كه عمل واضح باشد و كاربران را به سمت آن سوق دهد. تكنيك هايي مانند رنگ، كنتراست و فضا مي توانند به كاربران كمك كنند تا دكمه هاي “راست” را انتخاب كنند. براي مثال Connect Mania از كاربران ميخواهد يك برنامه را دانلود كنند. تنها فضاي قابل كليك در مورد پيمايش در صفحه فرود شما را به اپ استور مي برد.
يكي ديگر از فراخوان هاي محبوب، فرم ثبت نام است. اگر هدف شما اين است، فرم را در يك مكان اصلي قرار دهيد و اندازه آن را برجسته كنيد. فرم را ساده و سريع پر كنيد. (اگر به بيش از دو يا سه اطلاعات نياز داريد، به جاي يك فرم ثبت نام پيچيده، يك ايميل پيگيري در نظر بگيريد.)
6. جستجو كنيد
چند بار خواسته ايد اطلاعات قديمي تر يا چيزي را كه به ياد داريد در يك وب سايت مورد علاقه ديده ايد پيدا كنيد؟ اينجاست كه جستجو وارد مي شود. اين ابزار براي كاربران مكرر حياتي است. جعبه را به گونه اي طراحي كنيد كه مزاحم نباشد اما استفاده از آن آسان باشد. اطمينان حاصل كنيد كه كادر به اندازه كافي بزرگ است تا اصطلاحات را از وب سايت خود تايپ كنيد. اگر از يك نماد براي جستجو استفاده مي كنيد، نيازي به اختراع چيز جديدي نيست. از ذره بين استاندارد استفاده كنيد.
7. پاورقي اطلاعاتي
پاورقي روشي است كه شما مي توانيد با انبوهي از اطلاعات به مخاطبان خود متصل شويد بدون اينكه مانعي در طراحي ايجاد كنيد. از آنجايي كه فوتر در پايين صفحه قرار دارد، مكان منطقي براي نقشه سايت كوچك، اطلاعات شركت يا تماس، لينك ها و زمينه سايت شما است.
فوتر را مفيد و ساده نگه داريد. فرقي نميكند چند دكمه را انتخاب كنيد يا طراحي به سبك پيوند، پاورقي بايد طوري طراحي شود كه با سايت شما هماهنگ باشد، اما ممكن است احساس مينيماليستي بيشتري داشته باشد. استفاده از آن را آسان كنيد.
8. سبك براي دكمه ها
هر دكمه در يك سايت بايد به عنوان يك دكمه قابل تشخيص باشد. آنها بايد بدون توجه به هدف يا مكان، شكل، جلوه هاي طراحي و احساس يكساني داشته باشند. ايجاد مجموعه اي متمايز از دكمه ها مي تواند براي سايت هايي با موارد قابل كليك زياد تا حدودي يك كار دلهره آور باشد. استفاده از يك كيت طراحي را براي ايجاد مجموعه اي ثابت از عناصر در نظر بگيريد.
9. تصاوير عالي
مردم دوست دارند چيزها را در عمل ببينند. براي جذب كاربران به سايت خود تصاويري خيره كننده ايجاد كنيد. تصاوير يا تصاوير عالي يكي از راه هاي آسان براي انجام اين كار است. با مجموعه نسبتاً كوچكي از عكسهاي عالي، ميتوانيد محصولات، افراد، هر چيزي را نشان دهيد تا كاربران را به سايت خود جذب كند.
هر دو سايت فوق با تصاويري كه محصول و سبك آنها را نشان مي دهد كار بسيار خوبي انجام مي دهند. اين نوع تصاوير سفارشي مهم است. از استفاده بيش از حد از تصاوير استوك محتاط باشيد، زيرا ممكن است سايت شما شبيه چيز ديگري به نظر برسد.
10. فونت هاي وب
زماني وب پر از تعداد انگشت شماري بود – Arial و Courier كه به ذهنم مي رسد – زيرا توسط اكثر رايانه ها و مرورگرها قابل خواندن بودند. اين ديگر محدوديتي براي طراحان نيست. اما فونت هاي وب هنوز به دو دليل كليدي مهم هستند – سازگاري و مجوز. با استفاده از سرويس فونت وب، تايپ در وب تايپ مي شود، كه براي بهينه سازي موتورهاي جستجو مهم است و طراحان براي حفظ ظاهر خاص نيازي به ايجاد تصاوير از نوع خود ندارند.