زيرسازي و شاسي كشي در اجراي نماي سراميك

۱ بازديد

قبل از هر گونه اقدامي جهت زير سازي نما، بايد نوع مصالح مورد نياز آن را با توجه به مصالح نازك كاري مورد نظر انتخاب نمود. به عنوان مثال نوع زيرسازي نماهاي چوبي، نماي كامپوزيت و نماهاي سنگي و سيماني با هم تفاوت دارند. بدين معنا كه جهت زيرسازي نماهاي چوبي نميتوان از پروفيل نبشي استفاده نمود و نيازي به رابيتس نخواهد بود. در صورتي كه بخش زيادي از شاسي كشي نماهاي سنگي و سيماني بوسيله پروفيل هاي نبشي و ميلگرد با روكش هاي رابيتس اجرا مي گردد.

زيرسازي و شاسي كشي در اجراي نماي سراميك

پس از مشخص شدن نوع نما و مصالح آن، مهندسين طراح بايد اقدام به تهيه نقشه هاي فاز۲ شاسي كشي نمايند كه اين مرحله بايد با توجه به جزئيات اجرايي سازه و با برداشت دقيق از شرايط موجود صورت پذيرد. با نهايي شدن طرح اوليه شاسي كشي فولادي، مهندسين محاسب بايد مقاطع مورد نياز را با درنظر گرفتن وزن نما و مشخصات هندسي آن، طراحي و محاسبه نمايند. پروفيلهايي كه جهت زيرسازي نما مورد استفاده قرار مي گيرند، معمولا قوطي هاي ۴۰*۴۰ ، ۴۰*۶۰ ، ۴۰*۸۰ و در صورت نياز پروفيلهاي ناوداني و تيرآهن خواهد بود. در نقشه هاي فاز ۲ زيرسازي نما، تمامي مقاطع و مشخصات آنها، ضخامت و ابعاد پليت ها، محل اتصال اصلي شاسي كشي به سازه اصلي، نوع و ابعاد جوش مورد نياز آنها نيز مشخص خواهد شد.

با توجه به نقشه هاي اجرايي، اولين اقدامي كه بايد صورت پذير، پياده سازي تراز و ميزان پيش آمدگي هاي زيرسازي بوسيله ريسمان كشي مي باشد. اين امر بايد با دقت كافي صورت پذيرد. زيرا درصورت پياده سازي اشتباه ترازها، شاسي كشي نيز درست اجرا نخواهد شد. در مرحله بعد از ريسمان كشي، در صورت بتني بودن سازه و عدم وجود پليت در نماي سازه، بايد پليت هاي مورد نياز را بوسيله بولتهاي مخصوص روي بتن نما محكم نمود تا بتوان دستك هاي اوليه شاسي كشي را به آنها جوش داد. پيشنهاد مي گردد، جهت سهولت نصب دستك ها ابتدا، شروع و پايان مسيرهاي مستقيم جوشكاري دستك صورت پذيرد و با استفاده از ريسمان مي توان در فواصل مشخص شده مابقي دستك ها را نيز نصب نمود.

با تكميل شدن خط افقي و تراز مورد نياز جهت شاسي كشي، پروفيلهاي افقي و عمودي را با توجه به نقشه اجرايي مورد نظر، نصب و جوشكاري مي نمايند و پس از آن، در صورت نياز به نصب توري رابيتس، زيرسازي آن (بطور معمول به كمك ميلگرد) انجام شده و توري هاي رابيتس را توسط سيم هاي مفتولي گالوانيزه به آن شاسي كشي خواهند بست. پيشنهاد مي گردد، جهت نصب توري هاي رابيتس، آنها را بصورت دولايه و با قراردادن ستونهاي هر لايه رابيتس بين يكديگر، اقدام گردد تا از عبور دوغاب و يا ملاتهاي سيماني از رابيتس جلوگيري به عمل آيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد